Three’s a charm


Först ingenting, och så ingenting, och så lite mera ingenting. Och så plötsligt tre på en vecka. Tre vaddå? Tre projekt vet ja’. Tre stycken jobb som jag faktiskt får betalt för. Tre fakturor att skriva. Tre stycken händelser på bankkontot som kommer att visa plus – inte minus. Fattar ni hur man kan bli high av något så litet. Eller så stort egentligen. Himlen känns lite högre, luften lite klarare, stegen lite längre. Champagnen som legat i vinskåpet i ett drygt år och väntat på just det här tillfället smakade bara så härligt gott som det gör när man riktigt har orsak att fira.

Jag säger inte att jag inte trodde på det. Men inte var jag heller helt hundra övertygad om att det skulle bli någon stor succé. Men det är väl inte riktigt min stil heller. Hela tiden har jag vetat att jag gör rätt grejer, tagit ett litet steg åt gången, och så ett till, och så ett till. Och varje gång, i samma riktning, ett steg åt rätt håll, målmedvetet. Lite mera synlighet, pusha, kämpa, köra – det blir nog. Och det blev. Det blir. Nu vet jag det. Fast jag ju egentligen redan visste det. Jag känner igen mig i den här bloggen om motivation, om strävan att nå framgång, och om det centrala i att tro på sig själv och det man gör.

Och nu sitter jag här, med mina tre projekt, och skall leverera. This is what I asked for! Det är nu det gäller. För blir det inte det bästa jag kan överhuvudtaget prestera, så blir det inget mera. Den känslan är helt ny. Hittills har det inte funnits någon gräns, någon ribba som man kan bestämma på förväg och som man ska över. Nu vet jag var den ligger, och jag måste över, på första försöket, och med marginal. Det ger ett helt helt nytt perspektiv. Men samtidigt gör jag ju just det jag vill göra. Nu är det substans, innehåll, och prestation. Inte bla-bla och marknadsföring och nätverkande – enbart.

Och jag har enorm respekt för dem som anlitat just mig. Som litar på mig, och som tror på mig. Mina referenser är få. Det enda jag har kunnat erbjuda är ju mig själv. Det här är jag, det här gör jag, det här kan jag hjälpa er med. De tar en risk, men samtidigt så är det aldrig de säkra korten som ger den högsta avkastningen. Den som vågar satsa lite större har också mycket mera att vinna. Det ansvaret är jag fullt medveten om, men ser det också som en utmaning på ett positivt sätt. Jag ska för f-n visa dem vad jag går för. Jag har allt att vinna, och just nu inget att förlora på det. Och den känslan är nästa lika cool som känslan att överhuvudtaget ha säkrat hela tre projekt.

Och som icing on the cake har jag då mitt pro bono projekt. En grupp med Startups tar sina första försiktiga steg ut i världen inom ramen för ett accelerator –program, och jag är med som en av många mentorer för att hjälpa företagen på vägen. De har sin idé, som i många fall bara är i ett för-stadie till något säljbart. Minimum viable product kallas det, och målsättningen är en minimum meaningful product. Ser ni – jag har till och med lärt mig jargongen de använder.

Mig tog det över 1,5 år att få ihop det, fast det måste medges att det är lite annat att sälja abstrakta kunskapstjänster än att tjäna pengar på mobil-appar inom sektorn ”health, wellness and happyness”. Min roll blir att hjälpa företagen att få grepp om EU-lagstiftningen, och hur den påverkar deras förutsättningar till framgång. Kanske någon av de elva utvalda blir en enhörning i framtiden – kanske inte. Sjukt spännande att få vara med, att dela med sig av sina erfarenheter, att kunna ge något tillbaka av allt det man själv lärt sig över åren, och i bästa fall göra världen till en lite bättre plats.

Så nu kör jag på för fullt. Kvällarna blir mörkare, men min framtid är lite ljusare än förut. Det blir kanske färre bloggar i år, men mera action och snapshots på instagram och fb istället. Kolla in dem om du vill hålla dig à jour med vad som händer….

Tack för att du fortfarande är med på min resa

.20150919_181548

One thought on “Three’s a charm

Kommentera

